De KonMari-methode voor een georganiseerd huis
De Japanse Marie Kondo werd beroemd nadat ze haar boek gepubliceerd had, waarin ze uitlegt hoe je huizen en kantoren moet organiseren. Soms lijkt het erop dat hoewel we uren en uren met opruimen bezig zijn… het huis op de een of andere manier vanzelf weer ongeorganiseerd raakt! Om dit te voorkomen, raden we aan om de KonMari-methode in de praktijk te brengen.
Wat is de KonMari-methode? We zullen alles in dit artikel uitleggen. De KonMari-methode is een product van de Japanse Marie Kondo. Naast dat het ons helpt om ons huis te organiseren, kunnen we onszelf bevrijden van alles dat in de weg staat of ruimte in ons huis inneemt.
Wat is de KonMari-methode?
De KonMari-methode gaat verder dan uitleg over het opbergen van kleding… Het is eigenlijk een levensfilosofie die waarde hecht aan vrije ruimte en het niet zomaar verzamelen van objecten.
Je zou kunnen zeggen dat het een soort detox-techniek voor je huis is en om het te laten werken, moet je maar één keer detoxen. We kunnen bijvoorbeeld van een weekend, een vrije dag of een vakantie profiteren om alle stappen van deze methode uit te voeren die je toewijding en compromis vereisen.
Het begint met het feit dat elke persoon een andere link heeft met de objecten in zijn omgeving. De methode ligt in het elimineren van de gehechtheid die we met deze objecten hebben. Veel van de dingen die we houden, nemen slechts ruimte in beslag en zijn er alleen als herinnering aan iets of iemand.
Daarnaast moeten we vermijden om leuke items te kopen die absoluut geen nut hebben. Het nemen van dergelijke maatregelen zal toekomstige problemen oplossen en ons helpen om harmonieus in ons huis te leven.
De regels van de KonMari-methode
Deze filosofie verandert ons concept om een huis op orde te houden volledig. Het kan ons helpen om dingen los te laten die veel ruimte innemen, waardoor de energiestroom wordt geblokkeerd. Een aantal van de KonMari-regels worden hieronder vermeld.
1. Als je iets begint, dan moet je het ook eindigen
Een veel voorkomende fout die we maken is om dingen onaf te laten. Dit kan een gevolg zijn van luiheid, tijdgebrek of wilskracht, maar één ding is zeker: het is veel moeilijker om weer te beginnen waar we gebleven waren. Als je een huis wilt dat altijd georganiseerd is, dan moet je beginnen en eindigen met de KonMari-methode.
2. Organiseer op categorie
Mensen ruimen normaal gesproken per kamer of ruimte op: de keuken, kast, bureau… maar we zullen het werk nooit op deze manier afmaken. Bovendien moeten we, wanneer we per kamer opruimen, elke keer teruggaan naar de eerste kamer en weer bij het beging beginnen, omdat deze steeds weer in een chaos verandert.
Door klusjes per categorie te ordenen, weet je hoeveel dingen je eigenlijk hebt, naast het toewijzen van een specifieke plek. Je kunt je items groeperen:
- kleding
- boeken
- papieren
- objecten
- sentimentele dingen
- willekeurige objecten
- enzovoort
3. Organiseer met de KonMari-methode wanneer je gelukkig bent
De auteur is van mening dat het organiseren een feest moet zijn, niet iets triest of beladen met schuldgevoelens. We moeten dus niet gaan opruimen en organiseren als we ons down en erg emotioneel voelen!
Als we eenmaal in een malaise zitten, dan zullen de zaken zich namelijk weer in wanorde verspreiden. Als we de KonMari-methode in de praktijk brengen als we gelukkig zijn, dan zien onze hersenen de klusjes die we doen en zullen ze niet als een ‘ontsnappingsroute’ beschouwen om pijn los te laten.
4. Bepaal wat je wilt houden
De grote vraag is hier: “wat moet ik bewaren?” in plaats van “wat moet ik weggooien (weggeven of doneren)?”. Als we het antwoord niet weten, dan moeten we nadenken over wat het ware doel van het object in je leven is. Wat het moeilijk maakt om iets weg te gooien, is waarschijnlijk emotioneel – een gehechtheid aan een vroegere situatie of persoon.
Wat papieren betreft, is er een speciale regel: gooi alles weg, behalve papieren die momenteel in gebruik zijn, die je misschien op korte termijn nodig hebt en die je moet bewaren (zoals persoonlijke documenten, garanties…).
Het is heel belangrijk dat wat je weggooit geen probleem voor iemand anders wordt: we willen misschien de boeken die we al hebben gelezen weg hebben en naar onze oude kamer in ons ouderlijk huis brengen. Dan worden ze echter voor onze ouders hinderlijk!
Nadat je de KonMari-methode hebt uitgevoerd, is de volgende stap de zaken op orde houden. Als je alles correct hebt geclassificeerd, dan wijs je voor elk item een bepaalde plaats aan. Je houdt de dingen dan automatisch opgeruimd!