Ontdek de ontwerpen van Josef Hoffmann

Als je decoratie normen wilt doorbreken, kijk dan eens naar het werk van Josef Hoffmann. Zijn werk inspireert tal van mogelijkheden vol originaliteit en creativiteit.
 

Als we het over vanguard decoratie hebben, dan moeten we het over de ontwerpen van kunstenaar Josef Hoffmann hebben. Zijn werk toont een mooie relatie tussen kunst en decoratie. Hij is in de wereld van interieurdesign een absoluut icoon geworden.

Wanneer we een woning moeten inrichten, dan beperken we ons meestal tot de mogelijkheden van een meubelwinkel en volgen we de normen die uit de laatste trends voortvloeien. Je kunt echter een uniek interieur bereiken door andere, innovatieve middelen te gebruiken die de huidige trends omzeilen.

Hoffmann designs opende van eind 1800 tot 1900 nieuwe deuren in de designwereld. Deze kunstenaar was duidelijk ongelooflijk creatief en creëerde veel interessante interieurs.

Josef Hoffmann

Geblokt behang

Geboren in het Oostenrijks-Hongaarse rijk in 1870, was Hoffmann al op jonge leeftijd in constructie en kunst geïnteresseerd. Hij studeerde voor architect en industrieel ontwerper. Daarna kwam hij in contact met andere artiesten zoals Mackintosh.

Later werd hij een belangrijk lid van de productiegemeenschap, Wiener Werkstätte. Aangezien ze voornamelijk in industrieel ontwerp werkten, was Hoffmann een belangrijke stem in de kunstenaarsgemeenschap, omdat hij waardevolle ervaring in het veld bood.

 

Hij maakte de weg vrij voor de vanguard interieurontwerpen, niet alleen vanuit architectonisch oogpunt, maar ook vanuit het oogpunt van meubels. De ontwerpen van Josef Hoffmann en de ontwerpen van andere vanguard-ontwerpers uit de jaren 1900 werden een principe en basis voor wat moderne kunst zou zijn.

Een van de principes die consistent blijven in zijn kunst is finesse.

Fledermaus stoel

Ontwerpen van Josef Hoffmann

Hoffmann creëerde deze stoel in 1906. Op het eerste gezicht lijkt het een normale stoel met een eenvoudig ontwerp, maar dat is niet het geval. Zijn werk is namelijk verre van eenvoudig en simpel gemaakt. Deze stoel is dus eigenlijk buitengewoon innovatief.

  • De stoel is bevestigd aan de poten, die stevig zijn bevestigd in een omtrek van de stoel zelf. Het ontwerp maakt een stabiele stoel en voegt een geweldige dynamiek toe.
  • De achterkant heeft een lichte ronding en verlengde uiteinden die een positie creëren die geschikt is om te werken. Het past zich perfect aan het menselijk lichaam aan.
  • Zowel de zitting als de rug zijn gevuld. Het comfort en de functionaliteit zijn twee duidelijke kenmerken van dit stuk.
  • De stoel is in verschillende kleuren verkrijgbaar. De meest populaire opties zijn echter geel en wit.
 

Kunst wordt ook in de wereld van decor weerspiegeld.

Raster stoelen

Donkere raster stoelen

Hoffmann ontwikkelde interesse in rasters en creëerde prachtige ontwerpen met rechte lijnen die stijlvolle formele contexten creëerden. Uiteindelijk liet hij welvingen achter zich om zich vooral op rechte ontwerpen te concentreren.

  • Rasters bieden een functioneel ontwerp waarbij het doel ligt in het creëren van een comfortabele stoel met een ondersteunende rug. Rasters neigen naar abstracte ontwerpen.
  • Hoffmann wilde namelijk aantonen dat basisvormen perfect werkten in decor. Hij wilde dus bewijzen dat extravagante of barokachtige ontwerpen niet nodig waren.
  • Eenvoud en proportie gaan hand in hand. Een perfecte balans leidt tot een eenvoudig, functioneel product met de eenvoudigste vorm.

Ontwerpen van Josef Hoffmann: bijzettafels

Zwarte bijzettafels

Hoffmanns creativiteit bloeide echt op met originaliteit in zijn tafelontwerpen. Hoewel hij veel tafels ontwierp, was één model bijzonder uniek en weerspiegelde het pure innovatie.

Dit waren zijn bijzettafels, die verschillende afmetingen hadden en toch evenredig met elkaar waren. Het ontwerp loopt volledig voorop. Het is een goed voorbeeld van hoe hij het decor van de gebaande paden naar nieuwe wegen duwde.

Witt-Dörring, Christian: Josef Hoffmann: Interiors 1902-1913: the Making of an Exhibition, New York, Neue Galerie New York, 2008.